Digitalisaatio – Internetiin panostetaan kaikilla aloilla
Silloin kun kuluttaja haluaa, hänellä on oltava hyvät nettiyhteydet saatavilla, ja siksi kaikkien yritysten pitää olla siellä valmiina 7 päivänä viikossa 24 h.
Otetaan esimerkkinä internet-yhteyksien tärkeys mm. liikenne- ja majoituspalveluita tuottaville toimialoille. Hotellit, laivat, junat, bussit, lentokoneet ja näiden liikennepisteet, kuten juna-asemat, lentokentät, bussiasemat sekä tietysti hotellit. Nämä kehittävät jatkuvasti entistäkin varmempia ja nopeampia nettiyhteyksiä asiakkaidensa käyttöön. Nettiyhteyksistä on tullut mm. näiden palvelutuottajien markkinointiväline ja kilpailuvaltti. Heidän asiakkaillaan on oltava parhaat mahdolliset nettiyhteydet, ja asiakkaiden on oltava nettiyhteyden tavoitettavissa, olivatpa he missä tahansa tämän palvelutarjoajan alueella.
Lisääntymässä on myös suuriin massatapahtumiin ja erikoiskohteisiin rakennettavat tukiasemat, jotka mahdollistavat erittäin laajat ja nopeat verkkoyhteydet isonkin hetkellisen kuormituksen ajaksi.
Kun esimerkin mukaiset palveluntuottajien nettiyhteydet ovat huipussaan, voi kuluttaja käyttää mitä tahansa palvelua missä tahansa – juuri itselleen sopivana ajankohtana, jolloin inspiraatio on korkeimmillaan.
Nämä kaikki tukevat verkon käyttöä ja mahdollistavat tulevaisuudessa aivan uusia muotoja kuluttajille verkon kautta. On helppo ennustaa, että internet- ja verkkoyhteydet kehittyvät vielä valtavasti palvellen jokaista netissä toimintaa harjoittavaa yritystä.
Nyt myös taloyhtiöt tarjoavat asukkailleen todella edullisia tai jopa vuokraan sisältyviä valmiita kiinteitä laajakaistayhteyksiä, mikä tarkoittaa sitä, että internetistä tulee entistäkin vaivattomammin joka kodin perustarvike jääkaapin ja hellan oheen.
Taloyhtiöiden asioita hoitavat isännöintiyritykset panostavat jo laajasti internet palveluihin, joiden keskiöön on nostettu hyvä, nopea ja tasapuolinen asiakasviestintä. Parhaiten tämä kehittyy erilaisten asiakasohjelmien ja palveluiden avulla, jolloin asukkaalla on internetin kautta saatavilla miltei kaikki mahdollinen tieto omaan asumiseensa liittyen.
Itse kiinteistötoimiala koko laajuudessaan on valtavan digitalisaation yhdessä ytimessä monilla uusilla innovaatioillaan, niin alan toimijoiden, kuin kuluttajienkin keskuudessa. Nyt rakennetaan vauhdilla myös digitaaliseen teknologiaan perustuvia tulevaisuuden asumis- ja palveluratkaisuja, jotka ovat laajassa käytössä jo lähivuosien aikana. Digikoti on jo nyt osittain arkea, jossa internetin osuus on merkittävä.
Meille kaikille tärkeät yhteiskunnalliset palvelut kehittyvät koko ajan internetin kautta, ja yksi vahva esimerkki on valtakunnallinen KELA. Digitaalisuuden merkitys kasvaa vuosi vuodelta siten, että palvelut kehittyvät nopeasti juuri verkon välityksellä kaikille kuluttajille.
Digitalisaatio on myös perinteisen Postin yksi uusi suunnan osoittaja. Perinteikkään tehtäväkuvan tilalle Postin on luotava sellaisia palveluita, joilla on käyttöä digitalisaation vallatessa yksityisten ihmisten ja yritysten tarpeita tulevaan kehitykseen tukeutuen. Haaste digitalisaation tulon ja postinjakelun vähenemisen parissa on kansainvälinen. Suomen Posti ei ole siis yksin näiden tuoteuudistusten lanseerauksessa nykymaailmassa, jossa digitalisaation murrosvaihe on jo täydessä vauhdissa.
Nykyisellään sosiaali- ja terveyspalveluja annetaan useimmiten kiinteässä toimipisteessä, mutta tulevaisuus saattaa olla internetin ja videokuvan kautta tapahtuva hoito, virtuaalisairaala?
”Internet päihitti perinteisen television” -suuntaisia otsikoita on näkynyt medioissa aika usein viime aikoina, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Varsinkin nuoret ovat hyvin tietoisia internetin tuomista laajoista mahdollisuuksista, jotka takaavat internetin kautta tapahtuvalle katselutottumuksella vahvan jalansijan. Internet muodostaa myös perinteiselle tv-toiminnalle myös uuden kasvavan liiketoiminta-alueen.
On hyvä oivaltaa, että miltei kaikki menestyksekäs ja kasvava bisnes ympäri maailman on nidottu internetin yhteyteen. Kansainvälisesti menestyjiin kuuluvat monet meille tutut nimet, niin hakukoneet (mm. Google – Yahoo – Alta Vista – Bing), yhteisöpalvelut (mm. Facebook – YouTube – Flickr – MySpace – LinkedIn – Instagram – Twitter), video- tai äänipuheluyhtiö Skype, pikaviestipalvelu WhatsApp, tilausvideopalvelut kuten esimerkiksi (NetFlix – HBO – Filmnet – Viaplay)… tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta asian ydin on vain hahmottaa internetin tuomat ja suomat mahdollisuudet. Nämä kaikki ovat myös suomalaisten yritysten tavoitettavissa, kunhan se oikea palvelu löytyy. Maailman tunnetuimpia peliyrityksiä edustavat suomalaissyntyiset videopeliyritykset Angry Birds (Rovio) tai Supercell ovat tätä tietä viitoittaneet.
Vahva suomalainen rahapeliyhtiö on ollut jo vuosikymmeniä rakentamassa erilaisia perinteisiä pelimaailmoja kahviloista ja kaupoista aina laajoihin pelisaleihin saakka. Nyt tämä maailma ja kansainvälistyvä rahapelien kilpailutilanne on kuitenkin oleellisesti muuttumassa vahvasti digitaaliseksi. Kehityksen ja pärjäämisen ehdoksi on rahapeliyhtiöillä noussut kasvava nettipelimaailma. Digitaaliset ulottuvuudet luovat yhtiöille valtavat mahdollisuudet menestyä ja olla kehityksen keihäänkärkenä jatkossakin meidän kaikkien eduksi.
Näitä asioita kun peilaa vuosia taaksepäin, on ilmiselvää, että digikehitys on ollut valtaisan nopeaa alalla kuin alalla – ja tämä kehitys vain jatkuu. Tämä kehitys tulee luonnollisesti kasvattamaan nettipalveluiden käyttöä tulevaisuudessakin. Tätä faktaa ei voi juosta karkuun – päinvastoin – pitää juosta sitä kohti ja mieluummin kärkijoukossa.